Vores butikker er igen åbne for alle! Se vores åbninstider hér.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Her finder du svarene på de ofte stillede spørgsmål:

  • Hvor mange ruller af tapet skal jeg bruge?
  • Hvilken tapetlim skal jeg bruge?
  • Hvilket værktøj skal jeg bruge?
  • Hvad betyder symbolerne på tapetrullen?
  • Kan jeg få printet eget foto som tapet?
  • Hvordan kan jeg betale på hjemmesiden?
  • Hvornår bliver pengene trukket fra min konto?
  • Hvorfor modtager jeg ikke min ordrebekræftelse?
  • Hvornår bliver min pakke leveret?
  • Hvad gør jeg, hvis der er fejl på varen?
  • Hvordan returnerer jeg en vare?
  • Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål? Send os en e-mail eller ring.



    Hvor mange ruller af tapet skal jeg bruge?

    Det er vigtig at vide, hvor mange tapetruller, du skal bruge til din væg, så du ikke bestiller for få eller for mange ruller.

    Vi har gjort det nemt for dig at finde frem til det rette antal. 

    På samtlige tapeter i vores webshop er der "indbygget" en rulleberegner, der tager udgangspunkt i tapetets oplysninger, såsom bredde, længde og mønsterforskydning i forhold til din vægs dimensioner:

    Lokation af tapetrulleberegeren på en produktside

    Du skal blot indtaste din vægs dimensioner og trykke "BEREGN":

    Resultat af beregning

    Herefter kan du vælge det antal af ruller, du har brug for (i feltet, der er placeret ved siden af LÆG I KURV-knappen).

    Beregneren tager ikke højde for vinduer, døre, radiatorer og lignende.



    Hvilken tapetlim skal jeg bruge?

    Når du skal tapetsere er det vigtigt, at du anvender det korrekte tapet lim/klister til opsætning. Den forkerte lim kan resultere i et grimt resultat eller et helt ødelagt tapet.

    Når du køber tapet/fototapet og lim hos os, sørger vi for, at du modtager den rette type lim, selvom du eventuelt har lagt den forkerte type lim i kurven (i så fald kontakter vi dig).

    Du er altså i sikre hænder, når du handler hos Tapetforum.

     

    Til non-wowen tapet skal du bruge færdigblandet vævlim. Non wowen er også kendt som vliés, smartpaper og easy-up. Dette tapet har en filt bagside, og ved opsætning ruller man limen direkte på væggen.

    Børste på væg - Symbol for Non-Woven tapetDette symbol betyder, at det er et non-wowen tapet.

    Køb vævlim til non-wowen tapet her.

     

    Til papirstapet skal du bruge tapetklister.

    Papirstapet er den traditionelle type af tapet, hvor limen skal påføres bagsiden af tapetet og trække i nogle minutter.

    Børste på tapet - Symbol for papirstapetDette symbol betyder, at det er traditionelt papirstapet.

    Køb tapetklister til papirstapet her.



    Hvilket værktøj skal jeg bruge?

    Der er lidt forskel på, hvilket værktøj vi anbefaler til opsætning af de forskellige kvaliteter af tapet. Det er dog vigtigt, at du har det rette værktøj.

    Når du lægger et tapet i kurven, vil du automatisk blive tilbudt at lægge en pakke af værktøj i kurven (vi har nemlig lavet et pakkeprodukt med de essentielle værktøjer, du skal bruge til en vellykket tapetsering).

    Se alle vores værktøjer.

    Har du et gammelt tapet der skal fjernes, anbefaler vi en god tapetskraber - den gør arbejdet noget nemmere.

    Hos vores forhandlere og i vores butikker kan du få råd og vejledning angående det rigtige værktøj, samt gode råd til brugen af disse.



    Hvad betyder symbolerne på tapetrullen?

    Når du modtager en rulle tapet, er der en etiket på rullen med række symboler.

    Disse symboler beskriver tapetets egenskaber og den måde du skal arbejde med det.

    Det er vigtigt at vide hvad de betyder så du ved hvordan du skal arbejde med tapetet for det optimale resultat.

    Herunder ser du forklaringer på de mest anvendte symboler:

    Symbol Betydning
    Tapet symbol - Lim bagpå Betyder at der skal lim bagpå tapeten, alm tapetklister. Vi anbefaler Pattex 200gr tapetklister.
    Tapet symbol - Lim påføres væggen Betyder at limen skal påføres væggen. Du skal bruge et godt vævlim som f.eks. Jotun Ekstra vævlim.
    Tapet symbol - Tapeten er aftagelig Betyder at tapeten er aftagelig uden brug af værktøj.
    Tapet symbol - Spaltbar Betyder at tapeten er spaltbar. Dvs. at den har en papirbagside, men tapeten er støbt ovenpå og kan trækkes af uden brug af værktøj. Efterlader en fin flad overflade til nye emner.
    Tapet symbol - Ingen mønsterforskydning Ingen mønsterforskydning
    Tapet symbol - Forskudt mønsterforskydning Forskudt mønsterforskydning. Betyder et spild pr. bane med det antal cm der står på rullen.
    Tapet symbol - Mønstret matcher lige over Mønstret matcher lige over.
    Tapet symbol - Baner endevendes skiftevis Banerne skal endevendes skiftevis. Typisk et symbol på ensfarvede tapeter.
    Tapet symbol - Overtørbar Overtørbar med let fugtig klud
    Tapet symbol - Let vaskbar tapet Let vaskbar tapet.
    Tapet symbol - Meget vaskbar tapet Meget vaskbar tapet.
    Tapet symbol - Noget lysægte Noget lysægte.
    Tapet symbol - Meget lysægte Meget lysægte.

    Vi håber at dette har forklaret symbolerne og at du er blevet sikker på hvilken type tapet du har og hvad du skal gøre.

    Har du brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte os



    Kan jeg få printet eget foto som tapet?

    Ja, det kan du godt. Vi har i mange år produceret højkvalitets tapeter med vores kunders egne fotos, billeder og motiver. Du bestemmer selv størrelsen, og vi printer efter dine mål.

    Åbn redigeringsværktøjet eller læs tips og krav til dit foto.

    Vi har stor erfaring med print til både private og erhverv.

    Ved hjælp af fototapeter kan du som erhvervskunde skabe en fin sammenhæng i din indretning og budskab/værdier. Da vi har dygtige grafikere og illustratorer ansat i huset, kan vi tilbyde specialdesign og -tilpasning til netop dig og/eller din virksomhed. Du kan få tekstning, logo og andet branding med på designet - I det store hele er der ingen begrænsninger for, hvad der er muligt med tapetdesign.

    Send os en uforpligtende mail til info@tapetforum.dk eller giv os et ring +45 70 27 80 10 for en snak om mulighederne.



    Hvordan kan jeg betale på hjemmesiden?

    -- Betalingskort

    På tapetforum.dk kan du nemt og sikkert betale med følgende kort:

    Dankort, Visa, Mastercard, JCB, Maestro & American Express

    -- MobilePay

    Er dit kort aktiveret til nethandel, kan du vælge at betale med MobilePay

    -- EAN

    På tapetforum.dk kan du handle med EAN nummer. Dette gøres nemt ved at vælge EAN under betaling, og herefter indtaste dit gyldige EAN nummer.

    Resten sørger vi for - Ganske simpelt.

    OBS: pr. 1. januar 2021 er nye regler trådt i kraft for sikker online betaling. Derfor skal du nu bruge NemID-app'en eller et personligt kodeord fra NETS sammen med en SMS-engangskode, for at handle online.



    Hvornår bliver pengene trukket fra min konto?

    Når du handler på tapetforum.dk reserverer vi blot beløbet på dit kort indtil din ordre er afsendt. Det vil sige, at pengene først bliver trukket fra din konto den dag, varerne går fra vores lager.

    Har du for eksempel købt en vare mandag, som bliver afsendt fra vores lager onsdag, bliver pengene først trukket fra din konto om onsdagen.



    Hvorfor modtager jeg ikke min ordrebekræftelse?

    Når du handler på tapetforum.dk modtager du efter få minutter en ordrebekræftelse. Denne er din kvittering for købet.

    Der kan dog ske fejl, der gør, at denne ikke når frem. Hvis din ordrebekræftelse ikke er kommet efter 30 minutter, skal du som det første tjekke dit spam filter (Spam mappe). Mailen kan være fanget i dit spamfilter og ligge gemt herinde.

    Det kan også være en simpel stavefejl i mailadressen der gør, at mailen ikke når frem til dig. Dette er den hyppigste årsag til manglende modtagelse.

    Dog kan der også ske fejl fra vores side, såsom serverfejl, systemfejl eller lignende.

    Uanset hvad, så er vi her til at hjælpe dig, så tag kontakt til os på info@tapetforum.dk, hvis du savner din ordrebekræftelse.

    Vi kan hurtigt og nemt eftersende denne til dig. 



    Hvornår bliver min pakke leveret?

    På hver enkelt produkt fremgår der lagerstatus og leveringstid:

    Lokation af leveringstid på produktside

    Har vi varen på lager, er der 1-3 dages levering.

    Har du bestilt din vare inden kl 13.00, sender vi den samme dag, så du modtager varen den efterfølgende hverdag (du må dog ikke blive overrasket, hvis vi også når at sende din ordre, selvom den først kommer kl 15.00).

    Ved afsendelse af din ordre modtager du et tracking nummer pr mail.

    Har du også oplyst dit mobilnummer ved bestilling, modtager du også SMS opdateringer om din pakke.

    Vi sender alle vores privatpakker med GLS.



    Hvad gør jeg, hvis der er fejl på varen?

    Når du modtager dine varer, skal du sørge for at tjekke, at disse er kommet frem i god behold.

    Er pakken beskadiget - nægt modtagelse.

    Har du købt flere ruller af samme slags, tjek at batchnumrene (produktionsnumre) på rullerne er ens. Disse numre er vigtigte for at undgå farveforskelle på væggen. Vi tjekker disse batchnumre inden afsendelse, men tjek dog altid numrene alligevel inden opsætning. 

    Batchnumre er generelt på etiketten på rullen

    Inden du starter tapetsering, skal du tjekke rullerne for fejl og mangler. Konstaterer du mod forventning fejl på dine varer, kontakt vores kundeservice enten på info@tapetforum.dk eller telefon +45 70 27 80 10.

    Det er heldigvis sjældent at der er fejl på en vare, men det kan ske. Du vil blive tilbudt en ny tilsvarende vare, eller pengene retur.

    Vær opmærksom på, at du ikke kan reklamere over tapetet efter færdiggjort tapetsering.



    Hvordan returnerer jeg en vare?

    Du har 14 dage til at fortryde dit køb. 

    Du kan meddele os om fortrydelsen på info@tapetforum.dk eller ved at sende varen retur sammen med en fortrydelsesformular. Vi skal have varen senest 30 dage efter du har har modtaget varen. 

    Pakken skal sendes til samme adresse, som du fik den fra (Bredhøjvej 23 8600 Silkeborg). Du skal selv afholde omkostningerne til returneringen. Sørg for at varen er pakket forsvarligt ind, da varen skal være i samme stand som ved modtagelsen.

    Læs mere om fortrydelse og returnering i vores handelsbetingelser.